Wednesday, May 12, 2010

8 MAKANAN UNTUK RAMBUT YANG SEKSI

1. Salmon

Salmon yang kaya dengan Omega 3, Vitamin B-12 dan Zat Besi memberi nutrisi pada kulit kepala. Kalau tak, memang kulit kepala akan nampak kusam dan kering. (errr..macam aku jer..hehehhe)

2. Sayuran berwarna hijau tua


Contohnya seperti bayam dan brokoli sebab kaya dengan Vitamin A dan C. Ia bertindak sebagai perapi secara semulajadi. Sayuran hijau tua juga kaya dengan zat besi dan kalsium. (Jarang makan..Patot la rambut tak seksi..)

3. Biji-bijian & Kekacang


Biji-bijian seperti kacang merah kerana ia kaya dengan zat besi bagi mengelakkan rambut rapuh. Walnut pula mengandungi alpha-linolenic acid yang membantu memberi kelembapan pada rambut.

4. Telur


Telur adalah penyedia protein yang baik dan juga memiliki biotin dan 
vitamin B-12.

5. Makanan Bijirin Penuh


Roti gandum dan sereal gandum kaya dengan zat besi dan vitamin B.

6. Tiram


Tiram nie bukan sahaja hebat sebagai pembangkit mood bercinta, ia juga baik untuk rambut kerana kandungan anti oksidan yang tinggi.

7. Produk rendah lemak


Susu skim yogurt yang tinggi kandungan kalsiumnya sangat penting untuk pertumbuhan rambut.

8. Lobak merah


Makanlah banyak-banyak lobak merah untuk membolehkan kulit kepala nampak sihat dan rambut juga akan bersinar setiap hari.

NotaKakiKurap: Rambut aku camner lak ek????

9 comments:

FyZa said...

suma bes2..suka telur roti ngan yogurt..tp apsal x ok gak rambut..nk rmbut lembut tp x jgak..=(

Izan Ishak said...

dah makan sume makanan yg kat atas tuh...tp rambut tetap gugur jgk..camna nak jadi seksi..!huhu...

MISH LOLIPOP said...

Fyza: mayb pmakain syampo yg xssuai kot..hehehhe

izan: hahaha..no komen beb..da la kot slh kt mna2..syampoo ker..fbrik msa tdow ker..

miss hav0c said...

haha rambut y seksi tu cmne?

MISH LOLIPOP said...

miss: rmbut yg sehat walepatliat dan nampak brsinar..hehhe

Cik Nurul Pinky said...

ohh ya memang saya suka makan sayur-sayuran kecuali sawi hahaha

taufiq helios said...

sume mkanan tuh shedappp..

nak rambut seksi kannn

Aujinz said...

owh..
keret..makan
bokoli makan
yogurt makan
roti, telur kacang..

semua makan..

patut aaaa saye sangat seksi...♥

MISH LOLIPOP said...

cik Nurul: lahh..apsl swi xmkn..sodap tue..hehehhe

taufiq: kamu pon nak jugak ker??hehhehe

Aujinz: hahhaa..aujinz dh prasan lak..